Algoritmen til Google crawler Internett hele tiden. Google indekserer nettsider etter å ha gått fra link til link, nettside til nettside, der det oppdages nytt innhold.
Å være indeksert av Google, vil si at du har en sjanse til å bli vist i søkeresultatene, noe som blir omtalt som ranking eller rangering. Hvor høyt opp i søkeresultatet du står, kommer helt an på innholdet på nettsiden din, og om den er søkemotoroptimalisert.
Det er grundig og nøye arbeid må til når det gjelder indeksering og SEO, og det er flere måter man kan bruke for å gjøre dette mer effektivt.
Opprett en konto med din Google-konto. I Google Min bedrift legger du inn lenke til nettsiden din, oppdaterte åpningstider, logo, adresse og bilder. Dette dukker opp når noen søker på ditt bedriftsnavn i Google Søk eller Kart. Du kan også legge ut nyheter på Google Bedrift som som gir et ekstra push til algoritmene til Google.
I Search Console kan du se om nettsiden din er indeksert. Det kan du også sjekke ved å søke på «site:dittdomene.no» i Google.
Søk på domenet ditt i Google og få gjerne venner og familie til å søke også. Dette er signaler til Google som gjør at de kan indeksere domenet ditt raskere.
Google ønsker nettsider som er enkel å navigere i og har kjapp nedlasting. En mobilvennlig og rask nettside hjelper deg i rangeringen hos Google og gjør nettsiden mer synlig.
En god nettsidestruktur er viktig for å få en god rangering i Google. Det vil si at nettsiden har en meny som er lett å navigere i og at det er få klikk til de fleste undersider. En god struktur vil gjøre det enklere for Google å skjønne hva nettsiden handler om. En typisk struktur kan være Hjem - Tjenester – Om oss – Kontakt.
Det føles nok naturlig å bruke fagspråket ditt når du skal lage saker og innhold til nettsiden din. Men om potensielle kunder ikke har så stor kunnskap om fagtermen, vil de sannsynligvis ikke bruke disse søkeordene og søkefrasene.
Derfor er det viktig å undersøke rundt sannsynlige søkeord og søkefraser, nøkkelord og synonymer din typiske kunde sannsynligvis bruker i sine søk. Når du finner disse søkeordene og søkefrasene, bruk de bevisst i titler og tekst på nettsiden.
Å legge inn lenker mellom sidene på nettsiden din er både strategisk smart for Googles algoritmer og for de som besøker siden din. Har du et nytt produkt, kan du f.eks. skrive et blogginnlegg om dette og lage en lenke til produktsiden.
Del lenker til nettsiden din på sosiale medier som Facebook og LinkedIn. Hvis du ikke har det, kan det være lurt å lage en bedriftsprofil for bedriften din og legge inn lenker til hjemmesiden. Dette vil føre til at flere brukere går inn på nettsiden, samtidig som det skaper koblinger inn mot hjemmesiden din. Lenker mellom to domener gjør det enklere for Google å oppdage og indeksere siden.
Koblinger/linker fra andre nettsider som har høy ranking i Google er bra for din egen indeksering. Har du et nytt produkt eller tjeneste, kan du kanskje få andre nettsider til å lage en sak om din bedrift og lenke til siden din.
En blogg kan fungere som en «SEO-maskin» som kan gi deg flere besøkende enn om du ikke hadde hatt en blogg. Blogginnlegg blir også oftere indeksert raskere enn statiske sider. Når du publiserer nye innlegg jevnlig vil Google få med seg dette, og forstå at din nettside ofte kommer med ny informasjon, noe som er svært positivt.
Algoritmene til Google er svært avanserte og komplekse, og man er nødt til å følge med på reglene for hva som gjelder her og nå. Google endrer stadig reglene, og en god ranking krever at man til enhver tid er oppdatert på disse.
LYSVOLD DESIGN
Besøk: Grønland 57, Drammen
anne@lysvold.no 92264132
Org.nr: 985153205
Denne websiden bruker Google Analytics
til å sette cookies. Les mer om personvern og cookies.
© lysvold design