Hvorfor ha en visuell profil
Visuell profil; mer enn kosmetikk
I tillegg til en sterk logo, er den visuelle identiteten viktig for å umiddelbart formidle et budskap om bedriften. I merkevarebygging skal identiteten kunne fremkalle positive følelser og opplevelser om merkevaren. Farger, bildestil, grafiske elementer og fonter er med på å bygge den visuelle profilen. En sterk identitet kan vise at bedriften din er etablert og stødig og kan skille seg ut blant konkurrentene. Det gir et pålitelig innrykk.
Hvilken stil vil du vise utad og hva vil du formidle til kundene dine? Ungt og dynamisk eller stødig og etablert? Dette er viktig å ta stilling til før prosessen med skape den visuelle identiteten kommer i gang. Når denne er landet er det på tide å spre uttrykket på trykksakene, websiden og sosiale medier. Ved å være konsekvent, skapes et godt inntrykk og troverdighet. Se eksempler på profiler og logoer her.
Se eksemplene under for ulike moodboards. Her er den visuelle profilen til fiktive og reelle bedrifter laget med ulike fargespekter og ulik fontvalg.